EG-domstolen har kommit med sitt avgörande i det s.k. Gourmet-målet angående reklam för alkoholdrycker i tidningar. Domen betecknas av de flesta som i huvudsak en seger för KOs ståndpunkter.
På Konsumentverkt påpekar man att deras riktlinjer för närvarande håller på att revideras men att de, trots att de för närvarande inte hänvisar till gällande lagstiftning, fortfarande gäller.
Allmänt
I alkohollagen regleras numera även marknadsföring av alkoholdrycker. Eftersom även kommunen har ett ansvar vad gäller marknadsföringen, kommer kommunala handläggare att, utöver reglerna om gåvoförbudet, tillämpa ytterligare bestämmelser på detta område.
Den praktiska kontrollen över att bestämmelserna om marknadsföring efterlevs skall göras av dels Konsumentverket och dels kommunerna.
Den kommunala tillsynen avser marknadsföring inne på serveringsställen eller i omedelbar anslutning till dessa t.ex. reklam i fönster och på skyltar, markiser och parasoller.
Överträdelser beivras på samma sätt som andra brister i serveringsrörelsen d.v.s. åtgärd enligt 7 kap 19 eller 20 §§ alkohollagen. Särskilda villkor enligt 7 kap 5 § tredje stycket kan också tillämpas.
Kopia av beslut angående marknadsföring skall skickas till Alkoholinspektionen och till Konsumentverket och länstyrelserna.
I samband med handläggningen uppkommer säkerligen en rad olika frågor. I spalten intill finns det länkar till ytterligare information som kan belysa reglernas tillämpning.