Följande kommentarer baseras på regeringens proposition 1998/99:134, Vissa alkoholfrågor m.m. samt Riktlinjer för marknadsföring av spritdrycker, vin och starköl, KOVFS 1979:5 (måttfullhet).
Krav på måttfullhet
4 kap. 8 § alkohollagen
Konsumentverket har utarbetat riktlinjer för vad som avses med måttfullhet (Riktlinjer för marknadsföring av spritdrycker, vin och starköl, KOVFS 1979:5).
Om riktlinjerna iakttas anses kravet på måttfullhet uppfyllt.
Reglerna om måttfullhet gäller all marknadsföring: val av reklammedel, reklamens innehåll och utformning samt särskilda marknadsföringsåtgärder (säljfrämjande åtgärder).
Följande åtgärder är exempel på marknadsföring som enligt nämnda riktlinjer inte att betrakta som måttfulla.
Framställning i bild som omfattar annat än särskilt måttfull återgivande av varan, varumärke m.m. eller som i övriga delar inte neutral (ger associationer)
Annat än sakliga uppgifter om bl.a. varans art, användningssätt, pris eller säljställe
Varumärkesreklam i restaurang eller i direkt anslutning till denna som utgör ett dominerande inslag i miljön, t.ex. iögonfallande affisch eller omfattande varuexponering
Utdelning av varuprov eller present samt avsmakning, pristävling, rabattmärkes- eller kombinationserbjudande (se även 4 kap. 9 § alkohollagen).
Kombinationserbjudanden med alkoholdryck får dock förekomma om dryckenutgör del av en måltid och alkoholfritt alternativ samtidigt erbjuds.
Marknadsföringen ska bedömmas utifrån det helhetsintryck som framställningen ger vid en flyktig kontakt. Ansvaret för att riktlinjerna följs åvilar restauratören.
(exempel: Konsumentverket Dnr 92 / K947)
Gåvoförbud
4 kap. 9 § alkohollagen
Restauranger får inte ge bort alkoholdrycker till sina kunder. Alkoholdrycker får således inte användas för att skapa goodwill eller för att på annat sätt främja försäljningen. Bestämmelsen är dock inte avsedd att hindra en allmänt godtagbar representation i affärslivet. När det gäller restauranger bör detta undantag dock tillämpas restriktivt. Restauratören får bjuda på alkoholdryck i samband med en invigning av en ny restaurang, denna representation får inte vara inriktad mot allmänheten.
(exempel: KamR Jönköping 3968-1997 )
Annonsförbud i radio och TV
4 kap. 10 § alkohollagen
Bestämmelserna omfattar även intern-TV på hotell
Annonsförbud i tidningar och tidskrifter 4 kap. 11 § alkohollagen
Bestämmelsen innebär ett förbud mot annonser i periodiska skrifter eller andra skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig. Detta gäller dock inte om sådana skrifter tillhandahålls endast på t.ex. restauranger. Övrig annonsering omfattas inte av den kommunala tillsynen.
Generellt gäller att tillåten reklam ska vara måttfull enligt kraven i 4 kap. 8 § alkohollagen. Den kommunala tillsynen har begränsats till resturatörens marknadsföring på serveringsstället och i dess närmaste omgivning. Som ytterligare begränsning gäller dock att reklammaterial som distribueras på flera serveringsställen faller under Konsumentverkets tillsyn. Det samma gäller restauratörens annonser i dagspress och hans eventuella direktreklam eller utdelande av flygblad.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis ska en kommunal handläggare utöva direkt tillsyn över marknadsföring på serveringsstället eller i omedelbar anslutning härtill. Dessutom bör Konsumentverket informeras om annan marknadsföring som kan strida mot alkohollagen. Detta trots att den inte omfattas av den kommunala tillsynen. Det är således i det förstnämnda fallet som åtgärder ska vidtas vad gäller sanktioner m.m. När det gäller markandsföring som inte omfattas av kommunens ansvarsområde bör uppgifter om eventuella överträdelser vidarebefordras till Konsumentverket som har att slutligen bedömma ärendena och samt vidta eventuella åtgärder.
Den kommunala tillsynen gäller således markandsföring på serveringsställen eller i omedelbar anslutning härtill, dock endast beträffande:
måttfullhet, exempelvis förskönande affisch av alkoholdryck,
gåvoförbud, t.ex. fall då restaurang ger bort alkoholdryck till kund samt
förbud mot interna reklamsändningar på hotell eller dylikt.
För sanktioner tillämpas 7 kap. 19 § andra stycket (återkallelse) eller 7 kap. 20 § (varning) eventuellt i kombination med 7 kap. 5 § tredje stycket (villkor). Kopia av beslut ska sändas till länsstyrelsen, Alkoholinspektionen och Konsumentverket.
Marknadsföring på annan plats än på serveringsstället omfattas inte av kommunhandläggarens tillsyn, I sistnämnda samt andra fall då Konsumentverket har att utöva tillsyn finns dock skyldighet att informera nämnda myndigheter om eventuell lagstridig marknadsföring.